Activities

Januar 2017                                     scroll down for English

 Neuigkeiten von der Ladakh Rigjung Public School

Die Aktivität erweitert sich, 11. Januar 2017
Ladakh Rigjung Public School – Die Eröffnung einer Zweigstelle der Schule in Kargil, Kaschmir, Indien




Bereits im November 2016 konnten alle offiziellen Dokumentarbeiten abgeschlossen werden, um die neue Zweigstelle der Ladakh Rigjung Public School in Kargil, Kaschmir zu eröffnen. Im Dezember 2016 begannen die ersten Gruppen im Kindergarten und der Vorschule (KG, LKG,UKG- Bezeichnung im Indischen Bildungssystem für die Vorschule und Kindergarten).

Nach der langen Winterpause wird im März 2017 die Schulaktivität mit den neuen SchülerInnen aufgenommen werden. Vielen Kindern aus der Region Kargil wird dann Schulbildung ermöglicht. Dieses neue Projekt steht unter der Leitung des Schuldirektors der Ladakh Rigjung Public School, Lama Choeny Dorjey, der es sich zum Ziel gesetzt hat, Kindern in entlegenden Regionen der Berge in Kaschmir in Schulbildung zu fördern. Sein Ziel ist es eine gute, qualitative Ausbildung, die sich nachhaltig auf die neue Generation der Region auswirkt, zu geben.
Für die Erweiterung des Schulgeländes wird noch mehr Platz benötigt. Finanzielle Unterstützung  für den Landerwerb ist daher dringend notwendig. Wenn Sie einen Beitrag für den Landerwerb geben möchten, spenden Sie einfach hier unterdem Stichwort <Zweigstelle Kargil>.


Wenn Sie eine Spendenbescheinigung benötigen, können Sie uns gerne hier kontaktieren: kamdoe@gmail.com.

Vielen Herzlichen Dank für Ihre Unterstützung.
Dörte Kamarid für Kailash e.V.

Fotos:
Die ersten Kinder der Schule
Das neugebaute Schulgebäude und die Klassenräume

die ersten Kinder, die in die Schule gehen

Lama Choeny Dorjey mit einer Schülerin der Schule


neue Schulbänke für die Vorschule



school building newly built

classrooms

toys and games 
mehr Informationen zur Region hier:




News from Ladadh Rigjung Public School

Enhancing the great activity, 11th January 2017
Ladakh Rigjung Public School –the opening of the new branch in Kargil, Kashmir, India



In November 2016 all the official documents were completed for the new school Branch opening in Kargil, Kashmir. In December 2016 the first batch of Kindergarten like Nursery, KG, LKG (Lower Kindergarten) and UKG (Upper Kindergarten) already started.
From March 2017 onwards after the long winter break the school activity will continue with the new students. Many children are able to join the new school in the region of Kargil.
This new project was initiated by school director of Ladakh Rigjung Public School, Lama Choeny Dorjey to benefit more children in remote areas in the high mountains of Kashmir.
His aim is to give an education with quality that directly benefits the region and its new generation in a sustainable manner.
To continue to build up the school area more land is required. For this, financial help and support is needed. If you like to contribute for purchasing the land please drop your donation with the words <Kargil Branch> in this bank account.
Bankdetails:
Kailash e.V.
Sparkasse Darmstadt
BLZ: 508 501 50
Kto-Nr.: 11 00 7325
IBAN: DE05 5085 0150 0011 0073 25
BIC: HELADEF1DAS
Ladakh School <Kargil Branch>

If you need a receive for your donation please contact: kamdoe©gmail.com
Thank you very much for your kind support.

Dörte Kamarid for Kailash e.V.


First of the students of Kargil Branch

Schooldirector Lama Choeny Dorjey

Newly built school building 
Information about the region you can find here:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kargil

Altschülertreffen: Bericht über einen Kulturaustausch (erschienen zur 475 Jahrfeier, Festschrift am 29.09.2016)


Was es ausmacht, über den Tellerrand zu schauen: Ladakh und die Berge



Jedes  Jahr engagieren sich SchülerInnen der siebten Klassen der Großen Stadtschule in Wismar aktiv für Projekte im Ausland: Der „Soziale Tag“ gibt die Möglichkeit, neben dem Schulalltag auch das soziale Engagement zu fördern und sich für Projekte einzusetzen.

Mit dabei ist eine Schulpatenschaft in Indien: Ladakh. Nicht jeder weiß gleich, wo Ladakh liegt und wie hoch es dort ist. Auf dem Dach der Welt in 4000-4500 m lernen Kinder und Jugendliche und erhalten eine Schulbildung, die Tradition und Moderne verbindet. Unter dem Motto „Knowledge for Peace“ wurde die Schule 1995 von Lama Choeny Dorjey gegründet, um gerade Kindern aus armen Familien die Möglichkeit auf Schulbildung zu geben. Viele Kinder aus kommen aus Nomadenfamilien der Bergregion Changthang in Ladakh und haben hier die Chance einen neuen Weg einzuschlagen, in dem sie lesen und schreiben lernen. Ihre Eltern sind oft Analphabeten und haben keine Schulbildung erhalten. Nach nun 21 Jahren Aktivität berichtet der Direktor Lama Choeny Dorje stolz: „Wir haben eine neue Schulleiterin. Rigzin Chorol ist eine ehemalige Schülerin unserer Schule und nach ihrem Studiumabschluss ist sie wieder zu uns gekommen.“ Nun leitet die 27 jährige seit einem Jahr die Schule selbst bewusst. Sie weiß genau, was es bedeutet, in den Bergen aufzuwachsen.

Was bewegt mich diese Schulpatenschaft zwischen der Großen Stadtschule und Ladakh mit aufzubauen: Meine Verbindung zu Ladakh ist die soziale Arbeit, mit den Projekten vor Ort in den lokalen Sprachen zu kooperieren und zu kommunizieren. Dabei sah ich das Potential eines Kulturaustausches und auch die sehr guten Möglichkeiten, die die heutige Generation von heranwachsenden SchülerInnen hier in Deutschland hat, aber vielleicht nicht immer so wert zu schätzen weiß. In Deutschland darf und kann jeder in die Schule gehen. In Indien gibt es zwar eine Schulpflicht, dennoch arbeiten Kinder gerade im landwirtschaftlichen Bereich oder in der Textilindustrie. Ihnen wird selten die Frage, ob sie zur Schule gehen möchten, gestellt und haben keine Möglichkeit, eine Schulausbildung zu erhalten. Einfach zu unterstützen und Hilfe zu leiten ist meine Motivation für diese Arbeit. Und das kann jeder! Oft sind es die kleinen Dinge, die einen Unterschied machen. Während des „Sozialen Tages“ verkaufen die Siebtklässler Kuchen und Getöpfertes, Musizieren oder zeigen sich anders aktiv. So erhalten sie Spenden, die dann an das Projekt weitergeleitet werden. Es zeigt, das jeder auch im Kleinen die Kompetenz hat, etwas für andere zu tun, und dabei spielen nicht immer die großen Zahlen eine Rolle. Das lernen und erfahren die SchülerInnen bei diesem Austausch. Lerne eine andere Kultur und andere Kinder dieser Welt kennen, die oft den Wunsch haben, in die Schule gehen zu dürfen. Das gibt eine Weite und vielleicht einen Denkanstoß, die eigene Situation, vielleicht aus einer anderen Perspektive zu betrachten.

Ladakh ist das Land der hohen Berge, wo Ziegen und Schafe die Straßen kreuzen. Im Winter ist es sehr kalt. Die Landschaft ist atemberaubend und die Menschen in ihrer Freundlichkeit und Einfachheit sehr inspirierend.

International sozial aktiv zu sein hat mir in meiner Schulzeit gefehlt und ich freue mich sehr, dass jetzt die SchülerInnen aktiv sind. So komme ich gerne immer wieder an meine alte Schule zurück, um von Ladakh und Indien zu berichten. Es gibt den Anreiz, sich schon während der Schulzeit einmal direkt mit einem anderen Land, einer anderen Sprache und Religion auseinanderzusetzen. Dabei bin ich unseren ehemaligen LehrerInnen und der Schulleitung sehr dankbar, dass sie offen sind und diesen Kulturaustausch willkommen heißen. Es ist eine Möglichkeit etwas zurück zugeben, an die neue Generation von Schülern, die sich vielleicht später auch in eigenen Projekten engagieren wird und somit hier die ersten Erfahrungen sammeln kann.

(Dörte Kamarid, Abitur 2003)



November 2016 

Eine Schule engagiert sich…


                                                               scroll down for English



…und es geht weiter. In der Großen StadtschuleGeschwister Scholl Gymnasium in Wismar im Norden Deutschlands ist  jetzt das Thema Ladakh mit der Patenschule sehr greifbar nahe für die SchülerInnen. Informationstafeln auf dem Schulflur zeigen wichtige Informationen zu Ladakh. Da kann sich jeder auch mal in der Pause schnell die wichtigsten Infos zum Schulprojekt anschauen. Ein herzliches Dankeschön geht an Herrn Michaelsen, der diese Ausgestaltung möglich gemacht hat. Vielen Dank.



Auch die neue Aktion ist dort zu sehen. „Schüler helfen Schülern“ mit der Schulbank-Aktion für Ladakh: mit 24 Euro kann eine Schulbank (Doppelsitzer)  für die Schule in Ladakh gekauft werden. Es werden 200 Stück benötigt. Das regt die SchülerInnen dazu an, sich klassenweise an dem Kauf zu beteiligen und sozial aktiv zu werden.






Für was gibt man im Alltag Geld aus…Kinobesuch, Mac Donalds etc.- vielleicht einen Monat mal weniger und anderen ist auf diesem Wege sehr geholfen…DANKESCHÖN. ;) , weil helfen Freu(N)de bringt!

















A school get´s active…
…the story goes on. The German School  "Große Stadtschule Geschwister Scholl Gymnasium" in Wismar in Northern part of Germany becomes active, with the topic Ladakh and their partner school in Ladakh. Even in a short lunch break students can come and read about Ladakh with main facts on the newly installed banner in the school building. Thanks to Mr. Michaelsen, a teacher of the German School, who made this new exhibition possible. Thank you very much.

With a social activity of “Students helping Students” the students becoming active while collecting for new school desks, which are needed urgently at Ladakh Rigjung Public School in India. Each desk (for two students) costs 24 Euro and an amount of donations  for 200 pieces are necessary to collect.  

If you think…what you spend your money for… Cinema, shopping, eating at MacDonalds etc. which you may can reduce for just one month to help others in a great way. Just think about it… Sharing is Caring...;)

Thank You. 







Oktober 2016                                    scroll down for English

Ladakh -der hohe Norden Indiens „bewegt“ die Altschülerschaft

Während des viertägigen Programms zur 475-Jahr-Feier der Großen Stadtschule „Geschwister Scholl Gymnasiums“ in Wismar wurden am Freitag, 30.09. und Samstag,1.10. Ladakh Rigjung Public School, das Patenprojekt der Großen Stadtschule, sowie das neue Schulprojekt “Rampur“, in Indien den SchülerInnen und AltschülerInnen vorgestellt. Mit großer Begeisterung für die Projekte unterstützen viele Altschüler mit einer Spende oder kauften zu Gunsten der Projekte in der Karuna Arts Ausstellung ein: Taschen, Schlüsselanhänger und Kunst aus der Region gab es als kleine Erinnerung an diesen historischen Geburtstag der Schule, zu kaufen,  den viele Altschüler für ein Treffen wahrnahmen. Aus einer ganz anderen Region der Welt zu erfahren, war eine interessante Begegnung für viele der Altschüler und der ehemaligen Lehrer.

Ein herzliches Dankeschön geht an die Schulleitung sowie Frau Buhrke und Frau Pursch, die diese Aktion ermöglichten und allen Interessierten für ihre Unterstützung.

während der Projektpräsentation hatten sich die SchülerInnen zu verschiedenen Vorträgen eingetragen
during the presentation, students took part in different presentation topics
Karuna Arts Verkauf zu Gunsten der Projekte
Karuna Arts Exhibition to support the projects

Ladakh- the North of India inspired the Alumni meeting
During the four-day programme of the 475 years of the school anniversary of Große Stadtschule „Geschwister Scholl Gymnasiums“ in Wismar  the partner project Ladakh Rigjung Public School of the school and the new school project in India were introduced to the students and alumni association on Friday 30.09. and Saturday 1.10. in the school. With great enthusiasm for the projects many of the  alumni supported with a donation or bought some “memory” in the Karuna Arts Exhibition: bags, key chains, and art from another culture to remember this historical event, where many previous students gathered in a jolly meeting. To get to know another part of the world was an interesting dialogue between the alumni and previous teachers of the school.

Hearty thanks to the school principal and the administration of Große Stadtschule and the teachers Mrs Buhrke and Mrs Pursch for making this activity happened and to all visitors during these days for their interest and kind support. 

die Altschülerschaft während des Treffens
Alumni students during their gathering


Dörte Kamarid, alumni during the presentation of the projects
Karuna Arts Exhibition
Karuna Arts Ausstellung zu Gunsten des Rampur Schulprojektes

interessierte Besucherin während der Veranstaltung
Interested visitors during the presentation

Vielen Dank für Ihre Unterstützung.
THANK YOU FOR YOUR KIND SUPPORT.

September 2016                                 scroll down for English

Kinder und Jugendliche entdecken Ladakh und das Leben in den hohen Bergen

Deutschland- das hier Schulbildung meistens nichts kostet und auch noch als Gesetz mit einer Schulpflicht verankert ist, scheint nicht allen bewusst zu sein. In anderen Länder der Welt wie Indien gibt es zwar gesetzlich eine Schulpflicht dennoch arbeiten ein Großteil der Kinder und Jugendliche unter 14 Jahren in der Landwirtschaft oder in der Textilindustrie. Die Überbevölkerung ist sicher ein Problem und macht die Durchsetzung einer freien Schulbildung von der Regierung aus sicher nicht gerade einfach.

Kinder und Jugendliche im Alter von 12 bis 14 Jahren haben auf einer Bilderreise nach Ladakh kleine Geschichten gehört, die von dem Leben in den Bergen erzählen und von ihren Menschen. 







Die  ehemalige  Schülerin der Großen Stadtschule, Dörte Kamarid arbeitet schon viele Jahre mit den Schulen zusammen und verbindet die Schulen in Ladakh und Deutschland. 



So kommt sie immer wieder und berichtet von einem ganz anderen Leben auf dem Dach der Welt. Mit Chai und Puri können die Kinder Indien schmecken lernen und für ihre Fragen gab es am Ende auch noch Zeit. Die Kinder und Jugendlichen der Freien Schule Wismar, die auch an dieser Veranstaltungsreihe teilgenommen hatte, hatten ganz viele Fragen: Was ist die indische Währung? Gibt es in Indien Chicken Tikka? Was für Anziehsachen tragen die Kinder in ihrer Freizeit? Welches ist die schönste Jahreszeit in Indien? Wie schreibt man in Indien? Warum tragen die Frauen einen Punkt auf der Stirn?



Ein herzliches Dankeschön geht an die Großen Stadtschule Wismar und an die Freien Schule Wismar, die beide großes Interesse an den Projekten zeigten. Die Kinder konnten so eine andere Kultur kennen zu lernen und den Schulalltag einmal ganz anders erleben.









Children and teenagers discovering Ladakh and the life in the mountains



Germany- a country where basic school education is free with the obligation to attend school but not everyone is aware and values this situation. In other countries in the world like India the compulsory school education is introduced but still many children below 14 years are working in the agriculture or in the textile industry. The overpopulation is of course a problem which makes the task for the government to give free education not easier.  

Children and teenagers in the age of 10 to 14 years listened to stories about the life in the mountains and the people in Ladakh. The alumni student of Große Stadtschule in Wismar, Dörte Kamarid works already many years and connects schools in Germany with the Ladakh Rigjung Public School. She comes back to talk about the life and the children on the rooftop of the world. With Indian chai and puri the kids can taste India and can ask their questions. The students of Freie Schule Wismar had lots of questions like: What is the Indian currency? Is there Chicken Tikka available in India? What is the most beautiful season in India? How do people write in India? How do the letters look like? Why do women wear a point on the forehead?

A hearty thanks goes to Große Stadtschule and Freie Schule in Wismar for their great interest in the projects. The children got the chance to learn about other children in the world and their culture during a different school day.






students at Große Stadtschule in Wismar

children listening to the stories of Drölma and her family in Ladakh
teachers and students at Freie Schule in Wismar














ready for action...the Social Day is coming soon and the 7th grade students will be an active part


Call for donation to get support for the new school project

Spendenaufruf um Unterstützung für das neue Projekt zu bekommen


newspaper article in the local news of Wismar in Germany

August 2016

Parents Day at Ladakh Rigjung Public School- a day to be celebrated

https://www.youtube.com/watch?v=1JSW0swTxRQ


Ladakh RIGJUNG PUBLIC SCHOOL


Sometimes great activities are not visible to everyone but are very effective for someone. This someone might be an officer, remembering his childhood of struggle, working in the fields. He is still remembering his great chance: suddenly his life changed and he went to school. Joining at Ladakh Rigjung Public School made his life turning into a different direction. These days he is a responsible person caring for his family and children, sending his own children to school and being able to support his parents as well. What a great change in one life. Everything is possible.

It makes a difference to someone and someone will be able to contribute to a greater society while helping others.

A girl grows to a woman and becomes a mother- giving education to the poorest and helping them to achieve a better life, makes them strong and later on this little girl will educate a whole family- with her wisdom and compassion developed in her school time. Just think about it and make life meaningful!

Thank you very much to everyone who is supporting Ladakh Rigjung Public School in several ways!



In order to settle self-confidence, responsibility and practice team work, many different events and occasions take place at Ladakh Rigjung Public School. Here are some impressions:

Marching contest on the 15.August

Every year the 15.August, the Independence Day is celebrated all over India.

On this occasion the different schools are participating in a march contest in Ladakh.  




students of Ladakh Rigjung Public School participating in the annual march







winning a medal for the best performance out of many different local schools

Congratulation: students with Lama Chonet Dorjey, director of Ladakh Rigjung Public School



English Debate

The English Debate is hold every year and the different classes are joining. Creative costumes are created by the students.


students during the English debate in funny costumes



Games Competition

On this event different sports games and activities are performed in competition between the different classes and others local schools as well.


Ladakh Rigjung Public School´s students during the game competition

...and the winner is...

students receiving the sports awards





students during the school competition games showing the school flag "Knowledge for PEACE"

games on the school ground

basket ball cup









sports team ready for action







CONGRATULATION!



Science Classes

After one month of teaching Sciences related topics, the workshop is followed by a class exhibition where the students of the 10th class present their project work and show experiments to the junior students.


student discovering the smallest particles

learning about the human body and the parts of  friend skeleton



Yoga

Here even the youngsters participate in practising the ancient Indian way of Yoga with the different asanas which help to keep the body balanced and stretched. This benefits the wellbeing of the students and gives peace.
students performing different Yoga asanas








Meditation and breathing exercises for a peaceful mind

OM



LADAKH RIGJUNG PUBLIC SCHOOL- Knowledge for PEACE.

Dharma Teachings: How to live a meaningful life


The students of Ladakh Rigjung Public School have the advantage to study the Dharma and receive teachings like on this occasion when H.E the 9th Kyabje Thuchen Choegon Rinpoche visited the school in November 2013 and gave a Dharma Talk to the students. His Eminence the Ninth Drukpa Choegon Rinpoche Tenzin Chokyi Gyatso was born at Sonam Ling, the first Tibetan Settlement in Ladakh in 1968. It was a great opportunity for all the students, teachers and staff members to receive the teaching from Rinpoche. The students performed cultural dances and offered kathaks, white scarves during this occasion. Some of the teachers and students showed their humbleness and respect to Choegon Rinpoche wearing Ladakhi dresses. It was a great event for all students, teachers and staff members. The previous Principal of Ladakh Rigjung Public School and present Director, Lama Chonet Dorjey was very grateful that Ven. Choegon Rinpoche followed the invitation and made time for visiting Ladakh Rigjung Public School.


students of Ladakh Rigjung Public School during the teaching

His Eminence the Ninth Drukpa Choegon Rinpoche Tenzin Chokyi Gyatso

students paying respect to Rinpoche
During this kind of events the students are introduced to the “Way of Life” and how to make life meaningful, from the Buddhist perspective and in general. It can be applied by anyone- to practice love and compassion and implement it; especially for the students in their daily routine and hostel life. Helping each other and being kind is reflected in their behaviour, being open minded in a  “sharing is caring”- community.
This makes a great difference and influences their thinking and attitude towards religion as well. Religion is something that can be practiced in our day to day life and has nothing to do with an old tradition that is not connected with our life.

Implementing the wisdom of the Buddha is one approach and reflects the school motto KNOWLEDGE for Peace.


Some more impressions from the Teaching:


His Eminence the Ninth Drukpa Choegon Rinpoche Tenzin Chokyi Gyatso




students in Ladakhi costumes


His Eminence Choegon Rinpoche with Lama Chonet Dorjey, previous Principal of Ladakh Rigjung Public School and present Director

Ladakhi culture dance performed by the girls


Sarvamangalam

Teachers and Students in Tibetan and Ladakhi costumes



students offering kathak and seeing Rinpoche off

H.E. Choegon Rinpoche  leaving the school

Thank You very much!

Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

inspiring